Konstprofessorn

0 Posted by - 14 augusti, 2013 - Artiklar, Reportage

Kinesisk konstprofessor i den skånska myllan

Till sommaren skapar Tong Wang ett nytt rum för konst på Skurups bibliotek. Galleriet kommer att kallas Sugar Box. Han vill att namnet skall föra tankarna till den skånska traditionen av sockerproduktion men också att det skall väcka fantasin.

– Sugar Box är något jag associerar till barndomen, något vackert, något fint, säger Tong Wang.

i norra Kina var inte alltid sockersöt. Han växte upp under kulturrevolutionen som han beskriver som den mörkaste tiden i Kinas historia. Men han säger också att minnena av barndomen ljusnar med tiden. När år läggs till år och man förflyttas bort från den.

 Tong Wang växte upp i en konstnärlig familj. Pappa är konstnär, storebror likaså medan lillebror är Kung-Fu mästare i Malmö. Lillasyster hade gärna velat studera konst hon också, men pappa var traditionell och familjen satsade inte på döttrarnas utbildning.

Slumpen förde Tong Wang till Helsingborg och Sverige 1988, kärleken fick honom att stanna. Två vuxna barn blev resultatet men kärleken sprack. För tre år sedan flyttade han in i sitt röda tegelhus mitt i Rydsgård. I byn bor 1 361 människor. Staden där han växte upp, Chaoyang, räknas som en småstad i Kina med sina två miljoner invånare. Han upplever Rydsgård som ett lugnt samhälle. Men inte för lugnt försäkrar han.

–  Ibland kommer det mopeder, ibland hästar också och ibland kör bonden förbi med en jättestor traktor. Det är häftigt, säger han.

–  Om jag känner att det är för lugnt kan jag alltid resa till Kina, där är det sällan tyst.

När Tong Wang flyttade till Rydsgård tog han kontakt med Eva Bergstrand på Skurups kommun. Han ville veta hur det låg till med kulturen i trakten. Han ville också vara med och föra den framåt och utåt.

Ett av resultaten är det svensk-kinesiska kulturcentrum som han har upprättat i sitt hem, ett annat är det kommande projektet Sugar Box där Tong Wang kommer att fungera som kurator under sex månader.

Kulturutbytet är viktigt för Tong Wang. När han kom till Sverige första gången tyckte han först att det var paradiset, att allt var vackert. Men han blev snabbt modfälld när han insåg vilken låg status konstnärer har i Sverige. Professorn från Kina tappade sin konstnärliga storhet. Sju års utbildning från en av de bästa kinesiska akademierna betydde ingenting här.

Han tycker att Sverige har mycket att lära av Kina som har en stark tradition av klassisk konstnärlig utbildning. På de svenska och danska akademierna lär man sig väldigt lite teknik.

–  Här blir det mer och mer konceptuell konst men konst handlar om tradition och innovation, båda delarna är lika viktiga. Man kan inte bygga ett hus mitt i luften, man måste ha en grund. Som konstnär, precis som i alla andra yrken, måste man träna för att bli bättre.

Å andra sidan tycker han att konsten blir mer fri i Sverige, det vill han ta med till sina elever i Kina och Mongoliet. Svenskarna är också bättre på miljö och demokrati även om Kina utvecklas i rasande fart.

– Under kulturrevolutionen var konstnären bara ett ansikte, ett verktyg för propaganda men på 80-talet började det öppnas upp. Nu märks förändringen överallt.

Tong Wang menar att det inte bara är för konstnärerna som villkoren förändrats

–  En by kan förvandlas till en stad på bara några månader. Man kan gå vilse i sitt eget kvarter.

 I Rydsgård rör sig tiden långsammare. I det gamla skånska husets innersta rum har Tong Wang sin ateljé. Målartuber, penslar, böcker och dukar delar utrymme med en uppbäddad soffa. Han säger att de sju år då han bodde i sin ateljé på konsthögskolan i Kina präglat honom starkt.

–  Jag har en stor säng på övervåningen, men jag sover alltid här. Då är målningarna det sista jag ser innan jag somnar och det första jag ser när jag vaknar.

 

Text: Stina Rosén & Anna Fröjd

Bild: Stina Rosén 

Skurupsposten, oktober 2012

No comments

Leave a reply